Volkswagen-koncernens TSI-motorer

Volkswagen har lång erfarenhet av att tillverka motorer och erbjuder en hel flora av varianter för att passa en mängd olika bilmodeller. I koncernen ingår inte enbart Volkswagen utan också Audi, Skoda och Seat. En av de motortyper som VW-koncernen satsar allra mest på är TSI-tekniken, där turboladdning används i kombination med en tämligen blygsam cylindervolym. Det här ska ge en högre motoreffekt ut, en mindre motor samt, åtminstone i teorin, en lägre bensinförbrukning.

Det finns idag många bilar till salu som har någon form av TSI-motor – och du hittar ett stort utbud hos bilhandlare som Riddermark Bil med flera. Med tanke på att den här motortypen sitter i många av marknadens populära bilar har spekulanten ganska mycket att välja bland. I vilka skepnader går det då att hitta TSI-motorn – på nyare bilar?

Instegsvarianter


De minsta varianterna har en cylindervolym på 1.0 liter. Här varierar effekten mellan 90 och 115 hästkrafter med ett vridmoment på runt 200 newtonmeter. Den här motorn finns främst i mindre och lättare bilar som exempelvis Skoda Fabia och Seat Ibiza, men även i familjebilarna Skoda Octavia och Seat Leon. I de större och tyngre fordonen blir det självklart inga sportvagnsprestanda, men faktiskt räcker kraften till för det mesta.

Ett steg upp i storlek är 1.5-litersmotorn på 150 hästkrafter och 250 newtonmeter. Det här är en typisk “mellanmotor” som fungerar bra i stort sett oavsett storlek på bil. I synnerhet i VW Golf och Skoda Octavia är den synnerligen lyckad och kan till och med kännas lite sportig. På vissa bilmodeller har dock koncernen haft problem med ryckningar på låga varv när motorn är kall, något som en framtida mjukvaruuppdatering förhoppningsvis ska lösa.

Räcker inte det?


Önskar du ännu mer effekt? Den tidigare 1.8-litersmotorn på 180 hästar har bytts ut mot en 2-litersspis på 190 hästkrafter. Den här motorn finns dock enbart att få i kombination med automatlåda (kallad DSG), vilket är tråkigt för de som föredrar manuella växellådor. Motorkraften är det dock inget fel på; här finns 320 newtonmeter tillgängliga från låga varv så det är lätt att komma upp i fart. Trots motoreffekten är bränsleförbrukningen förhållandevis låg och till skillnad mot 1.5-litersmotorn har inga ryckningar i motorgången rapporterats.

För en som önskar en riktigt snabb bil finns TSI-motorn som mer trimmade varianter av 2-litersmotorn. Faktiskt ändå upp till 300 hästar, som bland annat kan hittas i Seats Cupra-modeller. Något mer beskedlig effekt finns i Skoda Octavia RS, där samma motor levererar 245 hästar – dock förstås fullt tillräckligt för att förflytta den här familjebilen med rejäl kraft framåt. I Skoda Superb finns samma motor med 272 hästkrafter, här i kombination med fyrhjulsdrift för att kunna hålla effekten i marken så att inte bilen ska studsa fram!

Leave a Reply

mts_cool