Volkswagens olika TSI-motorer

Dagens moderna motorer bygger på mycket häftig och spännande teknik, där effektivitet är i fokus – både vad gäller bränsleförbrukning och prestanda. En sådan motortyp är den så kallade TSI-motorn från VW-gruppen. Den här varianten används över hela koncernen, det vill säga i bilar från Audi, Seat, Skoda och Volkswagen och består av flera olika motorstorlekar med varierande egenskaper. Gemensamt för dem alla är dock att de har turbo. Vi ska här nedan kika på några av dessa och vad som skiljer dem åt.

1.0 TSI

Detta är en vidareutveckling från den äldre motorn 1.2 och är den minsta i den här motorfamiljen. Effekten varierar mellan 90 och 115 hästkrafter, beroende på bilmodell och det maximala vridmomentet är upp emot 200 Nm. Detta är en instegsmotor för flertalet bilar som exempelvis Skoda Octavia. Den är dock långt ifrån slö. Faktum är att många gillar den här motorn eftersom den upplevs som pigg i stadskörning.

1.4 TSI och 1.5 TSI

Motorn med 1.4 liters cylindervolym har funnits i några olika utföranden vad gäller effekt med allt från 122 till 140 hästkrafter. Vridmomentet är maximalt 250 Nm för den vassaste varianten. Denna motor har nyligen uppgraderats till 1.5 liters volym och försetts med avstängning av 2 cylindrar när dessa inte behövs; allt för att förbättra utsläppen av koldioxid och därmed också bensinförbrukningen. Vridmomentet är dock detsamma som tidigare, liksom prestandan. Det fanns tidigare en version av motorn i VW Golf med både turbo och kompressor, som var riktigt pigga prestanda.

1.8 TSI

Detta är en motor som tillåter en högre effekt än de något mindre varianterna. I 1.8-utförande fanns den ursprungligen med 160 hästkrafter, men har nu, sedan den vidareutvecklades, 180 hk. Vridmomentet varierar beroende på bilmodell och den variant av växellåda som används. I vissa bilar är antal Newtonmeter 250, medan det i andra är hela 320 Nm. Det finns också bilmodeller som har 280 Nm, exempelvis i den fyrhjulsdrivna Scout-varianten av Skoda Octavia.

2.0 TSI

Detta är antagligen den mest varierade av de TSI-motorer som finns i sortimentet. Motorn på 2 liter är en beprövad spis som suttit (och sitter) i en mängd olika bilmodeller. Här går det att krama ur en hel del effekt, så det är inte konstigt att denna motor finns i sportversioner av många bilar. Effekten varierar mellan 170 till 300 hästkrafter, så spannet är mycket stort. Den bil som har hela 300 hästkrafter är faktiskt en Seat, där modellen Cupra är en ruskigt snabb bil som skapar mycket habegär. Detta är en kärra som får många att vilja söka billån för att köpa ett exemplar! 2-litersmotorn hittar man också i diverse varianter av Skoda Octavia RS, där den vassaste modellen har 245 hästkrafter. Det allra senaste tillskottet är motorn i 190-hästars utförande, som är både snål och kvick.

Leave a Reply