Så funkar motorn i en elbil

Laddstolparna blir en vanligare syn i Sverige

Elbilarna blir effektivare, billigare och vanligare i hela västvärlden. I Norge ser man en Tesla i varje gathörn, men hur funkar egentligen dessa rena, tysta och effektiva maskiner? I alla elbilar finns ett enormt litiumjonbatteri, istället för en vanlig bils bränsletank. Dessa är mycket tunga, men är också den enda riktigt tunga komponenten i en elbil. Batterier lämnar ifrån sig likström, så en likströmsmotor börjar snurra så fort man ansluter den till ett batteri. Enkelt och bra kan tyckas, men att reglera varvtalet på en likströmsmotor är väldigt svårt och därför lämpar sig dessa dåligt till bilar. Istället använder man sig av växelström vilket är betydligt mer avancerat men fungerar så mycket bättre. Eftersom batteriet lämnar ifrån sig likström måste denna omvandlas till växelström i en effekttransistor, vilka är stora, tunga och dyra. Efter omvandlingen kan man dock effektivt och enkelt reglera motorns varvtal genom att ändra frekvensen på växelströmmen.

Åt vilket håll går utvecklingen?

Elbilarna blir allt vanligare i Sverige, något de flesta märker genom att det nu mera finns laddstolpar i nästan alla svenska städer. Volvo meddelar att alla nya bilar som tillverkas efter 2019 ska vara utrustade med elmotor. Det betyder dock inte att alla nya Volvobilar ska drivas endast på el, de flesta kommer att vara så kallade laddhybrider som har både en elmotor och en förbränningsmotor. Det totala antalet laddbara bilar i Sverige fortsätter att öka kraftigt. I början av 2018 finns det över 45.000 exemplar i landet, en ökning med 15.000 på bara ett år. I juli 2017 stod laddbara bilar för 4,3% av den svenska bilmarknaden, vilket bleknar om man ser till våra grannar västerut, Norge. I Norge stod laddbara bilar för hisnande 34,7% av marknaden sommaren 2017 vilket gör landet till absolut störst i världen på elbilar, långt ifrån tvåan Island där de laddbara bilarna utgjorde 9% av marknaden. Vissa kanske frågar sig varför så många köper elbil i Norge? Generellt är inkomsterna väldigt höga i landet, vilket gör att fler har råd att köpa elbilar. Dessutom kräver staten in väldigt höga avgifter på bilar med förbränningsmotorer, så det finns pengar att spara med elbil i Norge.

Bör du fundera på elbil?

En bil med elmotor, oavsett om det är en elbil eller en laddhybrid, är nästan alltid väldigt dyr i inköp, och de flesta modellerna har ännu inte funnits så länge på den svenska marknaden. Så, du måste ha ganska mycket pengar till själva bilköpet om du vill satsa på en elbil. Alternativet är självklart den allt vanligare leasingen. Med en privatleasing bil kan du istället för att köpa bilen, helt enkelt prenumerera på den. Du betalar en årlig eller månatlig kostnad och får bilen att köra med ett givet antal mil under en given period. I vissa fall ingår bränsle, försäkring och service, och avtalen kan nästan alltid skräddarsys för att passa dina behov. Passar perfekt för den som inte vill göra den stora investering som en bil innebär, eller för den som inte vill behöva göra sig besvär med att sälja sin bil när livet förändras och man inte längre behöver den.

Leave a Reply